חמישה גוונים של טרנספורמציה

שינויים זה דבר מפחיד. מערכות גדולות, בדיוק כמו בני אדם מעדיפות את הידוע והקיים על פני החדש ואי הודאות. לעיתים קיימת האפשרות לבחור אם להיכנס לתוך תהליך של שינוי ולעיתים השינוי, כמו גל, סוחף את האדם או הארגון (כמו עם הקורונה). 

ישנם כמה סוגי שינויים, כל סוג מאופיין בפחדים שלו, בתקרת זכוכית שלו, ובמרחב שצריך לייצר בשבילו. אפרט פה בקצרה 5 סוגי שינויים ואת המאפיינים העיקריים שלהם ע"י הסתכלות על מה שקורה לפרטים שבמערכת (החלקים של האדם, או אנשי הצוות שבקבוצה) ולליבה של המערכת (הזהות, מה שמדביק את האנשים ביחד, לב הדבר).

חלק ממאמר זה הוא תרגום מהחומרים של יאן יעקוב סתאם ממנו למדתי בהולנד.

  1. התפתחות-גדילה
    אופיין בעיקר ב "עוד"
    עוד לקוחות, עוד כסף, עוד קורסים, עוד מוצרים.
    לב הדבר, הזהות, והגורמים שמרכיבים אותה לא משתנים.
    לשלב זה יש תקרת זכוכית... (בסוף יהיה איזשהו גבול לכמה לקוחות אני יכולה לקבל בשבוע)


  1. שינוי- מעבר

לב הדבר, הזהות, לא משתנים.  אך עם הגורמים שנמצאים עושים משהו אחר.המלצרים הופכים להיות שליחים. התלמידים מעבירים חלק מהשיעור. 

הילדים מקפלים כביסה (:


  1. אתחול

לב הדבר, הזהות, משתנים.  אך הגורמים שנמצאים נשארים אותו דבר.דוגמה:   הפרטה בקיבוץ.  



4. טרנספורמציה - לב הדבר, הזהות והגורמים שנמצאים משתנים.

פה יש חוויה של השתנות משמעותית . כמו הדימוי של זחל שהופך לגולם שהופך לפרפר. כמו מסעדה שהופכת למעדנייה בלי הושבה. כמו מעבר תעסוקתי משכירה לעצמאית (לחלק מהאנשים) , כמו גירושים ועוד..


הפסקה. התפרקות

הכל משתנה ומתפרק באופן מהותי כך שאי אפשר בכלל להבין, לצפות, לתפוס או לתכנן את זה.משהו בעולם חוויות מוות או כמו מוות... אנשים שכמעט מתו, אנשים שחלו באופן משמעותי, אולי משהו חיצוני שקרה והשפיע באופן דרסטי ... מקום שעוד צריך להיחקר...


בשלב ראשון יהיה טוב להכיר איפה אני נמצא כאדם או כקבוצה. לכל שינוי דרישות שונות ומאפיינים שונים עליהם אני מדברת בהרחבה בהרצאה שלי על טרנספורמציה. באופן כללי בכל סוגי השינויים טוב יהיה להכיר בדבר ממנו נפרדים ובדבר אליו הולכים. וחיפוש יצירתי אחר ייצור של מרחב מתאים להשתנות לפי סוגיו. 

כדי להקטין התחככות ולאפשר זרימה יותר טובה. 









הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.